Παρασκευή 14 Μαΐου 2010

ΛΑΒΑΜΕ E-MAIL ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΩΝ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ-ΜΟΣΧΑΤΟΥ ΚΥΡΙΟ ΚΑΡΑΒΑΣΕΛΑ ΣΤΑΘΗ ΚΑΙ ΣΑΣ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΥΜΕ  ΜΕ ΘΕΜΑ" ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ"


Το παιδί μου δίνει εξετάσεις
"Σε λίγες μέρες ξεκινάνε οι εξετάσεις και έχω πολύ άγχος", λέει μαθήτρια της Γ Λυκείου. "Όσο περνάει ο καιρός, νιώθω ότι το άγχος μου θα είναι τόσο μεγάλο που δεν θα καταφέρω τίποτα και σκέφτομαι ότι δεν θα πάω να γράψω. Οι γονείς μου με πιέζουν. Μου λένε ότι πρέπει να διαβάζω περισσότερο, ότι έχω ικανότητες και ότι μπορώ να κάνω πολλά περισσότερα από αυτά που καταφέρνω ως τώρα. Εγώ όμως αγχώνομαι περισσότερο και δεν μπορώ να το ελέγξω. Τι να κάνω;". Οι σχολικές εξετάσεις του παιδιού είναι εξετάσεις και για τους γονείς. Η συμπαράσταση και η ψυχραιμία τους κατά τη δύσκολη αυτή περίοδο αποτελούν σημαντικούς παράγοντες για την επιτυχία των παιδιών τους. Παράλληλα είναι και μια πολύ καλή εξάσκηση στον τρόπο που αυτοί θα πρέπει να αντιμετωπίζουν τις «εξετάσεις» κάθε είδους που τα παιδιά τους θα περνούν στη ζωή τους. Το παιδί νιώθει τις πραγματικές απόψεις και συναισθήματα των γονέων του, τα οποία εκφράζονται με το σύνολο της προσωπικότητας και της κοσμοθεωρίας τους, έστω κι αν αυτοί με τα λόγια το διαβεβαιώνουν για κάτι άλλο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιδιά, με τις ευαίσθητες «κεραίες» τους, ανιχνεύουν και βιώνουν καθημερινά τις απόψεις, τα συναισθήματα και τις προσδοκίες των γονέων τους και αντιδρούν με το δικό τους τρόπο στα βιώματα αυτά. «Όταν ο πατέρας μου μού λέει ότι δε χρειάζεται άγχος και δε χάλασε ο κόσμος αν μια φορά πάρω χαμηλότερο βαθμό, αισθάνομαι την ανάγκη να του απαντήσω: Καλή η προσπάθεια!» μού είπε τις προάλλες ένας παλιός μου μαθητής της Β’ Γυμνασίου. «Στην πραγματικότητα εγώ ξέρω καλά ότι ο κόσμος χάλασε». Φροντίστε, λοιπόν, να αλλάξετε όσο μπορείτε τις αντιλήψεις σας που δημιουργούν άγχος στο παιδί και μην αρκείστε απλώς στο να υιοθετήσετε μια προσποιητά ψύχραιμη και ενθαρρυντική στάση για την κρίσιμη περίοδο των εξετάσεων.
Φροντίστε στην περίοδο των εξετάσεων να υπάρχει αρμονία στο οικογενειακό περιβάλλον. Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, η οικογενειακή αρμονία είναι μια κατάσταση που ή υπάρχει ή δεν υπάρχει στην οικογένεια και το παιδί δεν ξεγελιέται εύκολα. Σε περίπτωση που υπάρχουν κάποια οικογενειακά προβλήματα, το ελάχιστο που μπορούν να κάνουν οι γονείς είναι να αποφεύγουν τις εντάσεις, τις κρίσεις, τις αλλαγές και τη λήψη αποφάσεων εκείνη την περίοδο.
Κατανοήστε την αγωνία του παιδιού. Να είστε πρόθυμοι να ακούσετε τις ανησυχίες και ακόμη να υποστείτε τα ξεσπάσματα του άγχους του χωρίς να τα ενισχύετε και αποφεύγοντας τις πολλές συμβουλές. Βέβαια η προσπάθεια που μπορεί να κάνει κάποιος γονέας να παρουσιάσει τα προβλήματα και τα άγχη του παιδιού ως ασήμαντα είναι πιθανό να το εξαγριώσει. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να βοηθήσετε το παιδί να τοποθετήσει τις εξετάσεις αυτές μέσα στο γενικότερο πλαίσιο της ζωής του. Για παράδειγμα, να το βοηθήστε να κατανοήσει πόσο μικρή σημασία για τη μετέπειτα ζωή του και σταδιοδρομία του έχει η εξέταση στο συγκεκριμένο μάθημα στις προαγωγικές εξετάσεις της δευτέρας γυμνασίου. Ή, να συνειδητοποιήσει ότι το να μη φανεί τυχερό ώστε να επιτύχει στις εξετάσεις του πτυχίου των Αγγλικών με μέτριες γνώσεις θα το βοηθήσει να αποκτήσει περισσότερες γνώσεις προσπαθώντας δεύτερη φορά. Αυτό θα σημάνει, βέβαια, πρόσθετο κόπο από μέρους του, αλλά θα το κάνει και να βιώσει τις φυσικές συνέπειες της μελέτης του.
Κανείς δεν μπορεί να υποχρεώσει κάποιο παιδί να μελετήσει, αν το ίδιο δεν το έχει αποφασίσει. Αν το ίδιο το επιθυμεί, μπορείτε να συζητήσετε μαζί του εγκαίρως για το πρόγραμμα μελέτης του και να διατυπώσετε με ήπιο τρόπο προτάσεις ή τις αντιρρήσεις που είναι πιθανό να έχετε. Μην παρεμβαίνετε με υποδείξεις και κριτικές όταν αυτό δεν ακολουθεί το κατά τη γνώμη σας σωστό πρόγραμμα. Είναι συνηθισμένο το φαινόμενο του εφήβου που είναι κλεισμένος στο δωμάτιό του και χαζεύει πάνω από το βιβλίο. Η ξεκούραση του παιδιού και λίγη αναψυχή είναι απαραίτητες στην περίοδο των εξετάσεων.
Μην πιέζετε το παιδί να ακολουθήσει το πρόγραμμα και τους ρυθμούς κάποιου άλλου. Μην το συγκρίνετε με άλλα παιδιά, αδέλφια, ξαδέρφια, φίλους ή τον ίδιο σας τον εαυτό τώρα ή στα μαθητικά σας χρόνια. Είναι σημαντικό να σέβεστε τις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού και να το ενθαρρύνετε τονίζοντάς του τα δικά του δυνατά σημεία και προηγούμενα επιτεύγματα. Φροντίστε να λέτε στο παιδί καλά λόγια που δείχνουν ότι αναγνωρίζετε τους κόπους και τις προσπάθειές του, αποφεύγοντας τις υπερβολές. Και, κυρίως, φροντίστε να αισθάνεστε πραγματικά έτσι όπως λένε τα λόγια σας.
Μην πιέζετε το παιδί, συνειδητά ή ασυνείδητα, με τα δικά σας όνειρα και φιλοδοξίες. Είναι καταστροφικό να φορτώσουμε στις πλάτες του παιδιού την υποχρέωση να εκπληρώσει τις δικές μας προσδοκίες και απωθημένα. Έχει παρατηρηθεί ότι γονείς που οι ίδιοι αισθάνονται ικανοποιημένοι από αυτά που έχουν πετύχει στη ζωή, ασκούν συνήθως μικρότερη πίεση στα παιδιά τους και είναι περισσότερο ελαστικοί με τις επιλογές τους, για παράδειγμα με την επιλογή από μέρους των παιδιών τους πανεπιστημιακών σχολών που δεν θεωρούνται παραδοσιακά σχολές «κύρους». Συνειδητοποιήστε ότι, ανεξάρτητα εξετάσεων και επιτυχιών, το παιδί σας αξίζει την αποδοχή και την αγάπη σας και φροντίστε να του τις δείχνετε.  


ΚΑΡΑΒΑΣΕΛΑΣ ΣΤΑΘΗΣ                                    ΜΠΕΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ  

ΔΑΣΚΑΛΟΙ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου