τη Σχολή Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών
του Πανεπιστημίου του Leeds,
η οποία θα παρουσιάσει στο θέατρο του Ιδρύματος σειρά παραστάσεων
της θεατρικής της παραγωγής του αρχαίου δράματος «Αντιγόνη»,
μιας εκδοχής της «Αντιγόνης» του Σοφοκλή.
Συγχρόνως, οι καθηγητές και συνεργάτες της σχολής θα οργανώσουν στους χώρους
του Ιδρύματος σειρά σεμιναρίων και εργαστηρίων (workshops), στα οποία θα
συμμετάσχουν 96 άτομα που επιλέχθηκαν από πλήθος αποφοίτων και σπουδαστών
δραματικών σχολών, σκηνοθετών, όπως και αποφοίτων και φοιτητών Πανεπιστημιακών
Θεατρολογικών τμημάτων και σχολών Κλασικής και Παιδαγωγικής κατεύθυνσης.
Η παρακολούθηση και των τριών δράσεων της συνεργασίας του Ιδρύματος
Μιχάλης Κακογιάννης και της Σχολής Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών
του Πανεπιστημίου του Leeds προσφέρεται δωρεάν, κατόπιν απαραίτητης κράτησης θέσεων,
κατά σειρά προτεραιότητας. Οι θέσεις συμμετεχόντων στα σεμινάρια και τα εργαστήρια έχουν
καλυφθεί.
Ø Η πρωτοβουλία του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης
Στη βάση του έργου του Μιχάλη Κακογιάννη, ο οποίος με την τριλογία του τοποθέτησε
το αρχαίο δράμα στο ευέλικτο, τοπικά και ηλικιακά, μέσο του κινηματογράφου, βρίσκεται
η πραγματική κληρονομιά του σπουδαίου σκηνοθέτη: Η ίδια η σπουδή του έργου τέχνης
και η ακούραστη μεταφορά της αισθητικής του πρόσληψης στο επίπεδο της τέχνης πάλι.
Αυτή την κληρονομιά τιμούμε και σεβόμαστε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, με το τριετές
(2012-2014) πρόγραμμα προώθησης της έρευνας και της μελέτης του Αρχαίου Δράματος,
με τον τίτλο «Αρχαίο Δράμα: Επιρροές και Σύγχρονες Προσεγγίσεις», μια πράξη στο πλαίσιο
του Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΤΤΙΚΗ» του ΕΣΠΑ 2007-2013, του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, η οποία επιδιώκει την ανάπτυξη ενός μόνιμου, ανοικτού και δημιουργικού διαλόγου ανάμεσα σε δημιουργούς και καλλιτέχνες με διαφορετικές καλλιτεχνικές προσεγγίσεις.
Για δεύτερη χρονιά, μετά την πολύ επιτυχημένη φιλοξενία του πανεπιστημίου του Stanford
κατά την πρώτη διοργάνωση του προγράμματος, παρουσιάζουμε αυτή τη μελέτη του αρχαίου
δράματος σαν σεμινάριο, σαν εργαστήριο και σαν παράσταση, με τη σαφή και ακλόνητη
πεποίθηση πως η πολύπλευρη θεώρηση του αρχαίου δράματος συμβάλλει στην εδραίωση
ενός διεθνούς δικτύου επικοινωνίας και διαλόγου για την προαγωγή της καλλιτεχνικής αναζήτησης.
Συγχρόνως, επιλέγουμε, παρά τις συγκυριακές κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις,
να τονίζουμε τον εκπαιδευτικό προσανατολισμό του Ιδρύματος, για να διασφαλίσουμε τη
δυνατότητα των νέων φορέων, ατομικών και συλλογικών, της τέχνης να μοιράζονται και να
εμπλουτίζουν τις ικανότητες και τις προοπτικές τους, αλλά και για να τονίσουμε τη διακριτή θέση της
Αθήνας στη σύγχρονη κίνηση και κατεύθυνση της πολιτιστικής δραστηριότητας.
Ø Η συνεργασία με το πανεπιστήμιο του Leeds
Στις 12, 13 και τις 14 Σεπτεμβρίου 2013, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης παρουσιάζει,
σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Leeds (School of Performance and Cultural Industries),
την «Αντιγόνη» του Ashley Scott – Layton ο οποίος επεξεργάστηκε δραματουργικά και
διασκεύασε την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία του Δρος Γιώργου Ροδοσθένους.
Παράλληλα, από τις 5 ως τις 11 Σεπτεμβρίου 2013, το Ίδρυμα φιλοξενεί σειρά σεμιναρίων και
εργαστηρίων, τα οποία κατά βάση επικεντρώνονται στον αυτοσχεδιασμό, το σωματικό θέατρο
(Τεχνική Κίνησης Laban), τις προσεγγίσεις Stanislavsky και Alfreds, τη δραματουργική
επεξεργασία και τις σύγχρονες προσεγγίσεις της αρχαίας τραγωδίας από διακεκριμένους
εισηγητές, όπως τους συνεργάτες της σχολής, Δρ. Γιώργο Ροδοσθένους και Tom Colley.
Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να αναζητήσετε και στο Διαδίκτυο,
στο url http://ancientdrama.mcf.gr/ .
Ø Η Σχολή Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών
(School of Performance and Cultural Industries)
του Πανεπιστημίου του Leeds
Η πεποίθηση πως όλα τα μέλη των σύγχρονων κοινωνιών είναι ηθοποιοί, κριτικοί,
καταναλωτές και θεατές, καθώς και η βεβαιωμένη συνείδηση πως οι πτυχιούχοι της
είναι ταγοί και καταλύτες στα επιλεγμένα πεδία δραστηριοποίησής τους διαφοροποιούν
τόσο τη μέθοδο, όσο και την απήχηση της Σχολής Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών
Βιομηχανιών του Πανεπιστημίου του Leeds έναντι άλλων σχολών, όχι απαραιτήτως παρόμοιων,
καθώς το πρόγραμμα και ο σύγχρονος προσανατολισμός της Σχολής, η οποία προωθεί την
επιχειρηματικότητα ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της καλλιτεχνικής εξέλιξης,
αλλά και στο ρόλο που η υποκριτική παίζει στο ευρύτερο πλαίσιο της πολιτιστικής και
δημιουργικής ζωής της κοινωνίας: Η ερμηνεία τιθασεύει τα συναισθήματα, εμπλέκει τη
νοημοσύνη και αναπτύσσει τη δημιουργικότητα, όπου και αν λαμβάνει χώρα.
Για τους φοιτητές της, το όφελος από την παρακολούθηση του προγράμματος σπουδών
της δεν περιορίζεται στη θεωρία και τη συνείδηση της τέχνης, όπως και δεν βασίζεται
αποκλειστικώς στις άριστες συνεργασίες της με περιφερειακούς, εθνικούς και διεθνείς
πολιτιστικούς οργανισμούς υψηλού κύρους. Αντιθέτως, το όφελος του ακαδημαϊκού και
ερευνητικού της προσανατολισμού, ο οποίος επικυρώνει καθημερινώς τη μεγάλη της
επιρροή στον επαγγελματικό κόσμο των παραστατικών τεχνών και στην επιλογή πολιτικής
των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών, βασίζεται στη διορατική κατάδειξη των
άρρηκτων σχέσεων ανάμεσα στις τέχνες και τα άλλα επιστημονικά πεδία, στα οποία και
προεκτείνεται.
Ø Η παράσταση
Θα κατεβώ την αλέα των φλεγόμενων κορμιών
Θα πω «δέχομαι» κάτω από κομφετί τούβλων και σπασμένων γυαλιών
Θα ανεβάσεις το ποτισμένο με αίμα βέλο
Και θα βρεις το φάντασμα της Αντιγόνης
Ashley Scott-Layton
Η παράσταση συστήνει μια νέα εκδοχή της Αντιγόνης του Σοφοκλή, όπως την έχει συλλάβει
ο Ashley Scott-Layton. Στο πλαίσιό της αναδύονται θέματα ατομικής ταυτότητας, πολιτικής ελευθερίας,
αλλά και ενός καταδικασμένου γάμου, με τη δράση να τοποθετείται μέσα σε ένα οίκο νυφικών.
Το πρωτότυπο σοφόκλειο κείμενο διασκευάζεται μέσω της ενεργητικής, σύγχρονης σωματικής
προσέγγισής του, καθώς η σωματική και ακουστική ερμηνεία της αφήγησης είναι βασικός
στόχος της παράστασης.
Οι συντελεστές δημιουργούν και παρουσιάζουν έναν Χορό, αποτελούμενο από διακριτές και
ξεχωριστές οντότητες (υπαλλήλους ενός οίκου νυφικών). Κατά τη διάρκεια των προβών, η
ομάδα εστίασε την προσοχή της στη σχέση Αίμoνα-Αντιγόνης και στις ετοιμασίες του γάμου τους, ο οποίος μοιάζει εξ αρχής καταδικασμένος.
Επίσης τονίστηκαν η καταστροφική, εν προκειμένω, σχέση πατέρα-γιου και οι τραγικές
συνέπειές της. Πρόθεση της ομάδας αποτελεί και η ανάδειξη της σωματικότητας, αλλά
και των γεγονότων που στην Αρχαία Τραγωδία συνέβαιναν εκτός σκηνής (θάνατοι) και
παραδοσιακά περιγράφονταν από τους αγγελιοφόρους, ως βασικό κομμάτι του έργου με
την παρουσίασή τους επί σκηνής. Η παράσταση ξεκινά αναφέροντας εμμέσως τη σύγχρονη
βρετανική πραγματικότητα των διαδηλώσεων του 2011.
Στην παράσταση παίζουν 10 επαγγελματίες Βρετανοί ηθοποιοί, όλοι απόφοιτοι της Σχολής
Παραστατικών Τεχνών και Πολιτιστικών Βιομηχανιών του Πανεπιστημίου του Leeds, οι οποίοι
εμφανίζονται σε μεγάλες σκηνές του Λονδίνου. Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται ο Tom Colley
(The Judas Kiss, London West End), ο οποίος θα ερμηνεύσει τον Κρέοντα, η Lauren Garnham
(The Sea Plays, London Old Vic) που θα ερμηνεύσει τον ρόλο της Αντιγόνης, ο Johnny Gould
(Enjoy, London West End), ο οποίος κρατά το ρόλο του Αίμονα, η Louisa Roberts
(Steel Pier, London West End) που θα εμφανιστεί ως Ευρυδίκη, κ.ά. Επίσης θα συμμετέχουν
και 10 επιλεγμένοι Έλληνες από το σύνολο όσων παίρνουν μέρος στα σεμινάρια-εργαστήρια στο πλαίσιο του προγράμματος.
Συντελεστές
Συγγραφέας Ashley Scott-Layton
Σκηνοθέτης Δρ. Γιώργος Ροδοσθένους
Βοηθός Σκηνοθέτη Tom Colley
Φωτισμοί Matthew Baker
Αντιγόνη Lauren Garnham
Ισμήνη Lauren Jackson
Κρέων Tom Colley
Αίμων Johnny Gould
Ευρυδίκη Louisa Roberts
Τειρεσίας Jordan Fox
Φρουρός Charlie Woollhead
Υπάλληλοι Lizzie Carter
Moya McGinn
Amy Jackson
Σκηνοθέτης Δρ. Γιώργος Ροδοσθένους
Βοηθός Σκηνοθέτη Tom Colley
Φωτισμοί Matthew Baker
Αντιγόνη Lauren Garnham
Ισμήνη Lauren Jackson
Κρέων Tom Colley
Αίμων Johnny Gould
Ευρυδίκη Louisa Roberts
Τειρεσίας Jordan Fox
Φρουρός Charlie Woollhead
Υπάλληλοι Lizzie Carter
Moya McGinn
Amy Jackson
· Η παράσταση έχει χρονική διάρκεια 65’ και παρουσιάζεται στην αγγλική γλώσσα, με ελληνικούς
υπέρτιτλους.
· Για την παρακολούθηση της παράστασης είναι απαραίτητη η κράτηση θέσεων, η οποία θα
ακολουθήσει σειρά προτεραιότητας κατά την χρονική εκδήλωση του σχετικού τηλεφωνικού
ενδιαφέροντος στο 210 34 18 579, καθημερινώς, από τις 11:00 μέχρι τις 14:00.
Ø Τα σεμινάρια
Ενότητα 1: Η Αντιγόνη σε οίκο νυφικών;
Γιατί χρησιμοποιούμε τη διασκευή στην Αρχαία Τραγωδία; Ποιοι είναι οι κανόνες;
Πώς μπορούμε να διαχωρίσουμε τον Χορό σε ξεχωριστές οντότητες; Ο Δρ. Γιώργος
Ροδοσθένους περιγράφει τη διαδικασία που ακολούθησε για την προσαρμογή του κειμένου
της Αντιγόνης και το πώς φαντάστηκε το Χορό ως υπαλλήλους οίκου νυφικών.
Ενότητα 2: Σύγχρονες προσεγγίσεις στην Ελληνική Τραγωδία / Contemporary approaches
to Greek Tragedy
Προσεγγίσεις στην Αρχαία Τραγωδία με αναφορές στις παραστάσεις σε σκηνοθεσία του
Δρος Γ. Ροδοσθένους: «Αγαμέμνων», «Αίας», «Άλκηστις», «Ελένη», «Ιππόλυτος», «Ορέστεια»
και «Σύζυγος του Ηρακλή».
Ενότητα 3: Θέατρο Σύνθεσης / Composed Theatre
Διερεύνηση του τρόπου «σύνθεσης» μιας θεατρικής παράστασης χρησιμοποιώντας μουσικές
φόρμες. Αυτό το σεμινάριο εστιάζει στις αισθητικές και σκηνικές αποφάσεις του σκηνοθέτη και στον τρόπο με τον οποίο αυτές συντέθηκαν στην τελική αφήγηση.
Ø Τα εργαστήρια
Ενότητα 1: Αυτοσχεδιασμός / Improvisation (Δρ. Γιώργος Ροδοσθένους και Tom Colley)
Αυτό το εργαστήριο θα ασχοληθεί με διαφορετικές τεχνικές αυτοσχεδιασμού και θα αναζητήσει απαντήσεις στα ερωτήματα: «Πότε», «Γιατί» και «Πώς» μπορούν αυτές να χρησιμοποιηθούν ως μέσο εξέλιξης μιας ερμηνείας πέραν του κειμένου. Το εργαστήριο θα ασχοληθεί με την εξάσκηση σε τεχνικές που εστιάζουν στην ικανότητα του ηθοποιού να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της «στιγμής», να τις αναπτύσσει και να τις μορφοποιεί ώστε να δημιουργήσει ένα νέο κομμάτι.
Ενότητα 2: Ενεργοποιώντας το Κείμενο / Actioning the Text (Tom Colley)
Μελετώντας τις προσεγγίσεις των Stanislavsky και Alfreds, το εργαστήριο αυτό εξετάζει πώς
«η ενεργοποίηση» του κειμένου μπορεί να προσφέρει σε μια παράσταση ενέργεια και
συγκέντρωση. Στόχος του εργαστηρίου είναι να διδάξει στους συμμετέχοντες τους τρόπους
με τους οποίους οι συντελεστές της παράστασης «Αντιγόνη» χρησιμοποίησαν τις
συγκεκριμένες προσεγγίσεις στις πρόβες ώστε να εξασφαλίσουν τον απαιτούμενο
αυθορμητισμό.
Ενότητα 3: Η Τεχνική Λάμπαν / Laban Technique (Δρ Γιώργος Ροδοσθένους και Tom Colley)
Πρόκειται για ένα σωματικό εργαστήριο που έχει ως στόχο να βοηθήσει τους συμμετέχοντες
να κατανοήσουν με ποιο τρόπο η δουλειά του Rudolf Laban μπορεί να τους οδηγήσει στην
κατανόηση του ρόλου (χαρακτήρα) και να δώσει ζωή στο κείμενο. Αυτή η τεχνική θα
εφαρμοστεί τόσο στην σωματική εκφραστικότητα, όσο και στον τρόπο που αποδίδεται
ένα κείμενο. Η τεχνική Rudolf Laban αποτέλεσε πολύτιμο εργαλείο κατά την προετοιμασία της
παράστασης «Αντιγόνη» προκειμένου να επιτευχθεί φυσικότητα στην ερμηνεία των ηθοποιών.
Ø Υποστηρικτές Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης
PriceWaterhouseCoopers Business Solutions S.A. Where value begins
Dogkas Wines
Konstantinos
Playground Productions
Ø Χορηγοί Επικοινωνίας Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης
ΤΑ ΝΕΑ METROPOLIS Το Ποντίκι Camera Stylo online
Αθήνα 9,84 BHMA FM 99.5 Ως 3 In2life.gr
Ε-go.gr Ελculture.gr Clickatlife.gr
Culturenow.gr Mediasoup.gr Monopoli.gr
Ø Στάθμευση στο εμπορικό κέντρο athensheart
Από Δευτέρα έως Σάββατο, οι θεατές των παραστάσεων του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης
δικαιούνται δωρεάν στάθμευση στο parking του εμπορικού κέντρου Athens Heart, από τις
08:00-22:00. Από τις 22:00 έως τη 01:00 η χρέωση είναι 2,5€ και κάθε επιπλέον ώρα
στάθμευσης χρεώνεται με 1€.
Τις Κυριακές, οι θεατές των παραστάσεων του Ιδρύματος επιβαρύνονται με 2,5€ για
χρήση του parking από τις 10:00 έως 01:00. Από τις 01:01πμ επιβαρύνονται με χρέωση
1€ για κάθε επιπλέον ώρα στάθμευσης.
Ø Γραφείο Τύπου Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης
Χαρά Πετρούνια, 6972 710 991, e-mail: x-petrouyia@ath.forthnet.gr