Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2012

Γιώργος Δαμηλακος:ΤΟΠΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ



Σήμερα οι πολίτες απαιτούν από τους Οργανισμούς Τοπικής αυτοδιοίκησης
ουσιαστικότερο ρόλο προς την κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των αναγκών της Τοπικής κοινωνίας.
Ένας σύγχρονος ΟΤΑ δεν πρέπει να δραστηριοποιείται μόνο στους γνωστούς παραδοσιακούς τομείς, αλλά και σε νέους τομείς όπως η οικονομική ανάπτυξη και η απασχόληση στη περιοχή τους, η προστασία του περιβάλλοντος, η βελτίωση των υποδομών ,η αναβάθμιση ποιότητας ζωής ,η αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των πολιτών σε τομείς όπως ο αθλητισμός και οι πολιτιστικές δραστηριότητες.

Είναι όμως προφανές ότι για να ανταποκριθεί η αυτοδιοίκηση στο νέο αυτό ρόλο που επιβάλλει η κοινωνία, χρειάζονται πρόσθετοι πόροι που δεν μπορούν κατά κανόνα να καλυφθούν μόνο από τις Εθνικές και Κοινοτικές επιχορηγήσεις και τα έσοδα του προϋπολογισμού των Δήμων.

Προκύπτει επομένως η ανάγκη προσφυγής σε άλλες πηγές χρηματοδότησης όπως είναι οι συμπράξεις ιδιωτικού-δημοσίου τομέα.

Οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ. νόμος 3389/05) είναι μορφές συνεργασίας των Δημοσίων Φορέων μέσα στους οποίους περιλαμβάνεται και η Τοπική Αυτοδιοίκηση με επιχειρήσεις του Ιδιωτικού Τομέα, που αποσκοπούν στον σχεδιασμό, στην κατασκευή, στη χρηματοδότηση και διαχείριση δημόσιων έργων υποδομής και στην παροχή δημόσιων υπηρεσιών, αλλά και στην αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.

Η βασική επιχειρηματολογία για την υλοποίηση έργων μέσω ΣΔΙΤ είναι η μερική αδυναμία δημόσιας χρηματοδότησης έργων αυτής της μορφής και η αξιοποίηση διαθέσιμων πόρων της αγοράς.

Επιπλέον η ανάγκη αναβάθμισης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της διαχείρισης, απαιτεί την αξιοποίηση σοβαρών ιδιωτικών σχημάτων συνεργασίας.
Παράλληλα, η αξιοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων και πολιτικών ιδιωτικού τομέα, όσον αφορά στη διοίκηση και τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, αξιοποιεί ή/και απελευθερώνει σημαντικούς πόρους, οι οποίοι μπορούν να υποστηρίξουν συμπληρωματικά, το μεγάλο εύρος έργων υποδομής, σε άλλους τομείς, που καλείται να υλοποιήσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Συνεπώς, για την βιώσιμη αλλά και αποτελεσματική υλοποίηση και λειτουργία έργων αυτής της μορφής, τόσο όσον αφορά την βιωσιμότητα των ως επένδυση όσο και την ικανοποίηση του πολίτη, θα πρέπει να εξεταστούν όλοι οι παράγοντες σε τεχνικό, θεσμικό και οικονομικό επίπεδο, στην βάση των αρχών της αειφορίας και της κοινωνικής παροχής προς τους δημότες.

Στα άμεσα και έμμεσα κοινωνικά οφέλη με έμφαση στην εξυπηρέτηση του
πολίτη και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, θα πρέπει να εξετάζονται με προσέγγιση ενός μεθοδολογικού πλαισίου οικονομικών αποτιμήσεων και
παραμέτρων.
Το σύνολο αυτών των παραμέτρων επιδρά στην Χρηματοοικονομική Ανάλυση και την εξελίσσει σε Οικονομική Ανάλυση με στόχο την συνολική αξιολόγηση σε λογική Κόστους- Οφέλους.
Στον τομέα αυτό οφέλη μπορεί να είναι:
1. Η παροχή υπηρεσιών ποιότητας
2. Η κοινωνική προσφορά σε ειδικές ομάδες χρηστών (μαθητές, σχολεία, ΑΜΕΑ, άνεργοι, κλπ)
3. Η ενίσχυση της εξωστρέφειας του Δήμου προς πολίτες και φορείς άλλων περιοχών
4. Η ενίσχυση διαδημοτικών σχέσεων και η ενίσχυση διεθνών σχέσεων
(ιδιαίτερα για συνδυασμένη χρήση με τουριστικές υπηρεσίες) .

Η ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών και η αξιόπιστη λειτουργία ενός έργου με ΣΔΙΤ, αποτιμά με σύγκριση στοιχείων, την ωφέλεια του Δήμου και των πολιτών του, πέραν των καθιερωμένων πρακτικών και μεθοδολογίας κόστους- οφέλους. Συνιστάται δε στα εξής:
1. Να παρατίθενται συγκριτικά σενάρια, με χρήση χρηματοοικονομικών πινάκων όπου π.χ. συγκρίνονται οι δαπάνες χωρίς την λειτουργία ΣΔΙΤ, με τις σχετικές μέσες τιμές χρέωσης μέσω ΣΔΙΤ και να προκύπτουν οι ωφέλειες ή τα επιπλέον κόστη.
2. Να παρατίθενται στοιχεία κοινωνικής προσφοράς υπηρεσιών σε ομάδες
χρηστών του Δήμου
3. Να παρατίθενται στοιχεία για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής λόγω της λειτουργίας του έργου
4. Να παρατίθενται συγκριτικά στοιχεία εξοικονόμησης πόρων λόγω της ΣΔΙΤ, της κατασκευής του έργου με ιδιωτικά κεφάλαια και της διάθεσης των
εξοικονομούμενων δημόσιων πόρων σε ισοδύναμα έργα υποδομών, όπως αστικές αναπλάσεις, μεταφορές κλπ, με ποσοτικοποιημένη προσέγγιση στοιχείων π.χ. τετραγωνικά μέτρα πλατειών, m2 κοινωφελών κτιρίων.
5. Να παρατίθενται στοιχεία σχετικά με τη συνολική απασχόληση σε συνδυασμό με την εκτέλεση μεγαλύτερου αριθμού έργων λόγω της μεγαλύτερης διάθεσης πόρων κλπ.

Εκτιμάται ότι τα στοιχεία αυτά θα βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση των
δεδομένων του υπό εξέταση έργου ΣΔΙΤ και την ουσιαστική προσέγγιση από την πλευρά του κόστους ή οφέλους για το Δήμο.
Η συγκριτική ανάλυση και αξιολόγηση αποτελεί αναγκαίο βήμα στην επιλογή της ΣΔΙΤ ή όχι, σε μια διαδικασία αξιολόγησης εναλλακτικών σεναρίων με πολλά ποιοτικά χαρακτηριστικά και αρκετά ποσοτικά δεδομένα.

Η επικοινωνιακή πολιτική είναι ιδιαίτερα κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας σε
έργα ΣΔΙΤ, πολύ περισσότερο, για τον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η σημερινή δυσμενής οικονομική κατάσταση των περισσοτέρων Δήμων και η αποδοτικότητα των υπηρεσιών τους, καθιστά επιφυλακτική την στάση ενδιαφερόμενων ιδιωτικών κεφαλαίων για επενδύσεις στο χώρο των έργων αυτής της κατηγορίας.
Συνεπώς η επικοινωνιακή πολιτική θα πρέπει να έχει δύο σαφείς στόχους:
1. Την προσέλκυση επενδυτών, ώστε να επιτευχθούν βιώσιμες και δυναμικές
επενδύσεις, και
2. Την δημιουργία νέας αντίληψης από τους καταναλωτές, για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής.

Ως κοινός τόπος της συζήτησης και των προσπαθειών, της αυτοδιοίκησης για εξεύρεση νέων μορφών και συνεργασιών για την Τοπική Ανάπτυξη, σκοπός είναι η μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους στις τοπικές κοινωνίες.
Οι ΣΔΙΤ δεν αποτελούν πανάκεια, αλλά θα χρησιμοποιηθούν συμπληρωματικά, προκειμένου να καλυφθεί η δημοσιονομική ανεπάρκεια. Είναι μια ευκαιρία για τη βελτίωση των υποδομών και των παρεχομένων υπηρεσιών με στόχο την ικανοποίηση της περιμετρικής τοπικής ανάπτυξης και των Δημοτών.
Ο Ν.3389/2005 παρέχει τη δυνατότητα να κατασκευαστούν καινούργια έργα υποδομής με στόχο την εξυπηρέτηση των Δημοτών, χωρίς να μετακυλύετε το κόστος αυτού στην ήδη ασθμαίνουσα κοινωνία, με την κατανομή της δαπάνης σε μια χρονική περίοδο 20 έως 30 ετών.
Οι συμπράξεις δεν απειλούν το δημόσιο χαρακτήρα της Αυτοδιοίκησης, αλλά αντίθετα τον βελτιώνουν και τον εκσυγχρονίζουν.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση ενισχύεται οικονομικά από τον Ιδιωτικό Τομέα, έστω και εν είδει μακροχρόνιου δανεισμού, με στόχο οι πολίτες να απολαμβάνουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες σε ένα σύγχρονο και φιλικό προς αυτούς περιβάλλον.


https://www.facebook.com/damilakosg