ΑΓΩΝΑΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ 20 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ
Ρεπορτάζ : Γ. Φιντικάκης-Γ. Πουλερές(από ΤΑ ΝΕΑ)
Είκοσι πέντε μεγάλα έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 20 δισ. ευρώ, ετοιμάζονται να κτυπήσουν την πόρτα του Fast Τrack ώστε να κόψουν δρόμο μέσα από τη ζούγκλα της ελληνικής γραφειοκρατίας, εκμεταλλευόμενα την ταχύτητα που υπόσχεται ο νέος νόμος ο οποίος αναμένεται να...
ψηφιστεί από τη Βουλή τον επόμενο μήνα.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, τα 12 από αυτά είναι μεγάλα τουριστικά projects, άλλα 8 αφορούν έργα ΑΠΕ, κυρίως αιολικά πάρκα σε νησιά με υποβρύχιες διασυνδέσεις που θα μεταφέρουν την παραγόμενη ενέργεια στα κέντρα κατανάλωσης της ηπειρωτικής χώρας, 4 είναι μεγάλα εμπορικά κέντρα και ένα αφορά την αξιοποίηση ορυκτού πλούτου. Πληροφορίες από το περιβάλλον του αρμόδιου υπουργού Επικρατείας Χάρη Παμπούκη αναφέρουν ότι ο στόχος της κυβέρνησης είναι τα δύοτρία πιο ώριμα από αυτά να υπαχθούν στον νόμο του Fast Τrack το συντομότερο δυνατόν, ακόμη και φέτος.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τέτοια έργα θεωρούνται το Ελληνικό (την ένταξή του στο νέο πλαίσιο ανήγγειλε ο Πρωθυπουργός από τη Θεσσαλονίκη), για το οποίο ο επενδυτικός βραχίονας του Κατάρ, η Qatar Ηoldings, έχει ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για την τουριστική αξιοποίησή του. Στην ίδια κατηγορία ανήκουν το σύνθετο ενεργειακό έργο που προωθεί στο λιμάνι του Αστακού η κρατική εταιρεία πετρελαίου του Κατάρ, το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο το οποίο διεκδικεί η κινεζική Cosco από κοινού με τον ΟΛΠ, η έκταση του Δημοσίου που βρίσκεται κοντά στη γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου κ.ά. Οπως δήλωσε προ ημερών ο κ. Παμπούκης στη γαλλική «Figaro», με αφορμή την επίσκεψή του στο Παρίσι, έχει βάλει στοίχημα τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του νέου νόμου να τρέξουν 5-6 έργα (κανένα κάτω των 300 εκατ. ευρώ) συνολικού προϋπολογισμού 2,5 δισ. ευρώ. Το πιο φιλόδοξο σενάριο κάνει λόγο ακόμη και για 5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το δημοσίευμα.
Ζητείται ανάπτυξη...
Στην κυβέρνηση είναι σαφές ότι σε αυτή τη φάση, με τη μικρή έως ανύπαρκτη ρευστότητα της ελληνικής αγοράς, η μόνη λύση για την αναθέρμανση της οικονομίας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας θα προέλθει από το εξωτερικό. Και ελπίζουν ότι το νέο πλαίσιο θα αποδειχθεί το αποτελεσματικό εκείνο εργαλείο ανάπτυξης, για την προσέλκυση μεγάλων ξένων επενδύσεων. Ενισχυτικό μέτρο είναι και η εξαγγελία του Πρωθυπουργού από τη Θεσσαλονίκη για μείωση από 24% σε 20% του φορολογικού συντελεστή των μη διανεμομένων κερδών, εκείνων δηλαδή που προορίζονται για επενδύσεις. Στη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος αναμένεται να συμβάλει και το νέο πακέτο βοήθειας ύψους 25 δισ. ευρώ υπό μορφή ομολόγων που θα δοθεί στις τράπεζες, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως εγγυήσεις απέναντι στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για την άντληση ρευστότητας.
Από τα 25 έργα που επιδιώκουν να διαβούν την πόρτα της διαδικασίας ταχείας αδειοδότησης ορισμένα έχουν «κλειδώσει» και έχει βρεθεί ο αντίστοιχος επενδυτής, όπως στην περίπτωση του Αστακού Αιτωλοακαρνανίας, ενώ για άλλα είναι έτοιμος ο φάκελος από την «Ιnvest in Greece» και πρόκειται σύντομα να προκηρυχθούν ανοιχτοί διεθνείς διαγωνισμοί. Στην πρώτη κατηγορία, εκτός από τον Αστακό, συγκαταλέγονται και μεγάλα έργα ΑΠΕ, έκαστο ύψους άνω του ορίου των 200 εκατ. ευρώ που απαιτείται για να υπαχθεί ένα έργο στη διαδικασία, όπως αυτά που ξεμπλόκαρε πρόσφατα η ΡΑΕ.
Τα έργα αυτά πήραν άδεια παραγωγής από τη ΡΑΕ προ δεκαπέντε ημερών και σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο των ΑΠΕ, εφόσον πληρούν τα κριτήρια ένταξής τους στο Fast Τrack θα καταφέρουν να εξασφαλίσουν την τελευταία άδεια που απαιτείται για να λειτουργήσουν- δηλαδή την άδεια εγκατάστασης- πολύ πιο γρήγορα απ΄ ό,τι αν ακολουθούσαν τις συνήθεις διαδικασίες.
Πρόταση για το Ελληνικό...
Ενα από τα μεγαλύτερα φιλέτα, που ωστόσο δεν είναι ακόμη ώριμο αδειοδοτικά, είναι η αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού. Σύμφωνα με πληροφορίες, στους ενδιαφερόμενους συγκαταλέγεται ο επενδυτικός βραχίονας του Κατάρ, η Qatar Ηoldings. Η πρόταση που σύμφωνα με πληροφορίες έχει παρουσιάσει στην ελληνική κυβέρνηση προβλέπει μεταξύ άλλων παραχώρηση μέρους της παραλίας κάτω από το αεροδρόμιο για την κατασκευή μαρίνας ελλιμενισμού θαλαμηγών, την οποία θα χρησιμοποιούν ως βάση για κρουαζιέρες στο Αιγαίο. Προβλέπει επίσης την κατασκευή ξενοδοχείου, μιας μεγάλης υπερπολυτελούς θαλαμηγού-πλωτού καζίνου με ποσοστά για το ελληνικό κράτος επί των κερδών και ενός μίνι αεροδρομίου όπου θα προσγειώνονται τα lear jet και τα ιδιωτικά αεροσκάφη των επισκεπτών. Επίσης περιλαμβάνει την υπογειοποίηση της παραλιακής Λεωφόρου Ποσειδώνος στο τμήμα μπροστά από το αεροδρόμιο μέχρι και την παραλία, για τη δημιουργία ενός ενιαίου χώρου πρασίνου. Το σκεπτικό είναι να αξιοποιηθεί 20%-30% της συνολικής έκτασης για τουριστικές και εμπορικές δραστηριότητες και στο υπόλοιπο να δημιουργηθούν πάρκα, χώροι πρασίνου και περιπάτου για κατοίκους και επισκέπτες. Στο σύνολό της η πρόταση της Qatar Ηoldings είναι προϋπολογισμού άνω των 2 δισ.
ευρώ. Εκείνο που επισημαίνουν ωστόσο οι αρμόδιοι είναι ότι θα υπάρξουν ενδεχομένως πολλές αντιδράσεις από τους δήμους της περιοχής και τους κατοίκους, καθώς το όλο σχέδιο προϋποθέτει την παραχώρηση για εμπορικές χρήσεις μέρους του σημερινού παραλιακού μετώπου.
Συνωστισμός έργων ΑΠΕ άνω των 10 δισ. ευρώ!
Εκεί όπου θα υπάρξει πραγματικός συνωστισμός στην πόρτα του Fast Τarck είναι στις πράσινες επενδύσεις. Τους όρους ένταξης στο νέο καθεστώς φέρονται να πληρούν έργα ΑΠΕ περίπου 10 δισ. ευρώ, που αν υλοποιηθούν θα προσθέσουν 5.000 μεγαβάτ στο δυναμικό ηλεκτροπαραγωγής της χώρας ή μια δεύτερη «λιγνιτική ΔΕΗ». Ποια είναι αυτά; Κατ΄ αρχάς όλα τα σχέδια που έχουν εγκριθεί ή κατατεθεί στη ΡΑΕ για αιολικά πάρκα σε νησιά με παράλληλη μεταφορά της παραγόμενης ενέργειας διά μέσω υποβρυχίων διασυνδέσεων στην ηπειρωτική χώρα. Τέτοια είναι τα σχέδια αξιοποίησης του αιολικού δυναμικού των νησιών Λέσβου, Χίου, Λήμνου από το σχήμα ΙberdrolaΡόκας (1,5 δισ. ευρώ), των Δωδεκανήσων από την ΕDF (600 εκατ. ευρώ), των Κυκλάδων (1 δισ. ευρώ) και της Κρήτης (2-2,5 δισ. ευρώ) από τον όμιλο Κοπελούζου, της Σκύρου από την ελληνική ΕΝΤΕΚΑ (600 εκατ. ευρώ) και επίσης της Κρήτης από την ΤΕΡΝΑ (2-2,5 δισ. ευρώ). Αθροίζοντας τους προϋπολογισμούς και των έξι μεγάλων projects, έχουμε το αστρονομικό ποσό των 9 δισ. ευρώ! Τα κριτήρια του νόμου πληρούν επίσης μεγάλα φωτοβολταϊκά πάρκα όπως αυτό της ΔΕΗ στην Κοζάνη, της τάξεως των 200 ΜW και κόστους άνω των 600 εκατ. ευρώ. Το ίδιο ισχύει για όλα τα υπεράκτια αιολικά πάρκα που πρόκειται να γίνουν μέσα στα επόμενα χρόνια (300 ΜW) και που με σημερινό κόστος 2,8 εκατ. ευρώ/ ΜW δημιουργούν ένα προϋπολογισμό 840 εκατ. ευρώ. Τέλος, υπάρχουν και άλλα μεγάλα έργα που θα επιδιώξουν να υπαχθούν στο νέο πλαίσιο όπως το υβριδικό της ΕDF στην Κρήτη, 100 ΜW, άνω των 300 εκατ. ευρώ, μεγάλο έργο ΑΠΕ ελβετικών συμφερόντων κ.ά. Αθροίζοντας όλα τα παραπάνω δημιουργείται ένα πράσινο δυναμικό μεγάλων έργων της τάξεως των 4.500 μεγαβάτ, δηλαδή λίγο κάτω από το συνολικό εγκατεστημένο λιγνιτικό δυναμικό των σταθμών της ΔΕΗ (5.288 ΜW με στοιχεία 2007)!
Ενδιαφέρον για τα φιλέτα της ΚΕΔ
Στο στόχαστρο της Qatar Ηolding αλλά και της αιγυπτιακής Οrascom, συμφερόντων της οικογένειας Σαουίρις, έχουν μπει μερικά από τα ακίνητα-φιλέτα της Κτηματικής Εταιρείας του Δημοσίου. Πριν από μερικούς μήνες εκπρόσωποι και των δύο εταιρειών επισκέφθηκαν τα γραφεία της ΚΕΔ στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας και ζήτησαν πληροφορίες για κάποια από τα συγκεκριμένα ακίνητα: κυρίως της περιοχής του Ρίου- Αντιρρίου, του χιονοδρομικού κέντρου Καϊμακτσαλάν, αλλά και για τα ακίνητα στο Βαθύ Σάμου, τις Αλυκές Μεσολογγίου και τις Γούρνες της Κρήτης. Δύο από τα ακίνητα αυτά είναι αρκετά ώριμα για να βγουν σε διεθνείς διαγωνισμούς προκειμένου να αναζητηθούν ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι θα αναλάβουν την εκμετάλλευσή τους έως και 50 χρόνια. Τα δύο ακίνητα είναι, πρώτον, το ακίνητο των 270 στρεμμάτων στο τέλος της γέφυρας του Ρίου- Αντιρρίου και, δεύτερον, το χιονοδρομικό κέντρο του Καϊμακτσαλάν μαζί με τη γύρω έκταση των 18.000
στρεμμάτων. Πηγές της ΚΕΔ εκτιμούν ότι μέχρι το τέλος του 2010 και παρά το γεγονός ότι η οικονομική συγκυρία δεν είναι η καλύτερη θα προκηρυχθούν διαγωνισμοί για τα δύο ακίνητα-φιλέτα. Στα σχέδιά της, που βεβαίως θα τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους αναδόχους, είναι η κατασκευή μιας ξενοδοχειακής μονάδας πέντε αστέρων, μιας από τις μεγαλύτερες μαρίνες της περιοχής, καθώς επίσης εμπορικών κέντρων και κέντρων ψυχαγωγίας- εστίασης. Για το χιονοδρομικό κέντρο Καϊμακτσαλάν προβλέπεται μεταξύ άλλων η δημιουργία πίστας 1.000 μέτρων στην οποία θα μπορούν να προσγειώνονται ελαφρά αεροσκάφη, μεταφέροντας τουρίστες από περιοχές της Ελλάδος και του εξωτερικού. Ενας από τους κλάδους που θα επιδιώξει την επιτάχυνση των επενδυτικών σχεδίων του είναι και η τουριστική βιομηχανία. Μία από τις μεγάλες επενδύσεις που υλοποιούνται σήμερα στον κλάδο του τουρισμού είναι και η επένδυση της Dolphin Capital Ιnvestors, που αφορά το τουριστικό συγκρότημα Ρorto Ηeli Collection, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 300 εκατ. ευρώ, το οποίο αναπτύσσεται σε έκταση 3.500 στρεμμάτων στην Αργολίδα.
Στόχος να μπουν μπουλντόζες αρχές του 2011 στον Αστακό
Η κυβέρνηση άναψε πριν από περίπου 15 ημέρες το πράσινο φως για την προώθηση της επένδυσης της Qatar Ρetroleum στη Ναυτική και Βιομηχανική Περιοχή (ΝΑΒΙΠΕ) Αστακού Αιτωλοακαρνανίας. Υπέγραψε την Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που προβλέπει ότι ανάμεσα στις επιτρεπόμενες χρήσεις στη ΝΑΒΙΠΕ είναι και η δυνατότητα παραγωγής ενέργειας. Ανοιξε έτσι ο δρόμος για το σχέδιο της ελληνο-αραβικής κοινοπραξίας «Αstakos Ρower Ρlan Concorctium», δηλαδή την κατασκευή μονάδας ηλεκτροπαραγωγής συνολικής ισχύος 1.010 ΜW με πρώτη ύλη υγροποιημένο αέριο πετρελαίου (LΡG), ύψους 800 εκατ.
ευρώ. Το καύσιμο θα μεταφέρεται από το Κατάρ στο λιμάνι του Αστακού με πλοία και εν συνεχεία θα αποθηκεύεται σε εγκαταστάσεις που θα δημιουργηθούν στην περιοχή. Το σχέδιο έχει ήδη πάρει θετική γνωμοδότηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για την έκδοση άδειας παραγωγής. Ταυτόχρονα ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις με την ιταλική Εdison για την αγορά από αυτήν του 70% της παραγόμενης από τη μονάδα ενέργειας, μέσω της διασύνδεσης του λιμανιού του Αστακού με τη γείτονα, και αναμένονται οι λεπτομέρειες για την υπογραφή της σύμβασης. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει πως η αδειοδοτική διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους ώστε από του χρόνου να αρχίσουν τα πρώτα χωματουργικά έργα. Αλλά δεδομένου ότι το χρονοδιάγραμμα δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι θα τηρηθεί, η κοινοπραξία έχει κάθε λόγο να θέλει να υπαχθεί το έργο στη διαδικασία του Fast Τrack ώστε να επισπεύσει τις διαδικασίες.
http://fimotro.blogspot.com/2010/09/20_18.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου