«Ναι» στην παράλληλη λειτουργία των πετρελαιαγωγών Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και του ανταγωνιστικού του, τουρκικών συμφερόντων, Σαμψούντα –Τσειχάν, είναι η άποψη που μετέφεραν προ ημερών σε δημοσιογράφους στελέχη της διεθνούς εταιρείας που έχει αναλάβει την προώθηση του πρώτου εκ των δύο έργων.
Είχαν προηγηθεί λίγες ημέρες πριν, οι δηλώσεις του Ρώσου υπ. Ενέργειας Σερκέϊ Σμάτκο, ο οποίος έκανε λόγο για συνδιαχείριση των δύο έργων, εξέλιξη που προφανώς και δεν εξυπηρετεί τα ελληνικά συμφέροντα αφού μειώνει τη διεθνή σημασία του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού για την παράκαμψη των Στενών του Βοσπόρου.
Οι παλινωδίες της Σόφιας
Το κακό για την Ελλάδα είναι ότι ο Ρώσος αξιωματούχος δεν έχει άδικο. Το σίριαλ του Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης κρατάει από τη δεκαετία του ’90 και αντί το κουβάρι να ξεμπλέκεται, όσο παίρνουν τα χρόνια, μπερδεύεται περισσότερο. Μετά από τις αλλεπάλληλες παλινωδίες της βουλγαρικής κυβέρνησης η οποία συμμετέχει στονπετρελαιαγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, η Ρωσία εξασφάλισε την στήριξη της Τουρκίας, για την προώθηση ενός άλλου πετρελαιαγωγού, από τη Σαμσούντα της Μαύρης Θάλασσας, στο Τσεϊχάν της νότιας Τουρκίας, για την εξαγωγή των ρώσικων και όχι μόνο πετρελαίων από τη Μαύρη Θάλασσα, με παράκαμψη του Βοσπόρου. Πρόκειται για αγωγό με μήκος διπλάσιο από τον Ελληνο-Βουλγαρικό και κόστος υπερδιπλάσιο, λόγω της διέλευσής του από μεγάλα υψόμετρα. Αλλά η ρωσική πλευρά προτιμά να συνεργαστεί με την Άγκυρα, αφού στον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό οι εμπλεκόμενες χώρες και ιδίως η Βουλγαρία, δεν δείχνουν ιδιαίτερα πρόθυμες να στηρίξουν το έργο…
Πιέζει η Μόσχα τη Σόφια…
Υπό αυτές τις συνθήκες, η δήλωση Σμάτκο, εκτιμάται ότι έχει τη μορφή πίεσης προς την κυβέρνηση της Βουλγαρίας, ώστε να ξεκαθαρίσει το συντομότερο δυνατό τη θέση της απέναντι στο έργο. Με επιχείρημα τα περιβαλλοντικά θέματα, η Σόφια έχει παγώσει την προώθηση του έργου στο βουλγαρικό του σκέλος, αναμένοντας την ολοκλήρωση των περιβαλλοντικών μελετών. Επιπλέον, δεν δέχεται να καταβάλλει τις οικονομικές της υποχρεώσεις στην κοινοπρακτική εταιρεία του αγωγού, ύψους περίπου 5,5 εκατομμυρίων ευρώ, γεγονός που έχει… εκνευρίσει τους άλλους δύο εταίρους, δηλαδή Μόσχα και Αθήνα.
Μεταφορά στη Μεσόγειο 150 τόνων πετρελαίου!
Αλλά σε κάθε περίπτωση και πέραν των παραπάνω, είναι πολύ πιθανό να χρειασθεί να γίνουν και τα δύο έργα. Κι αυτό καθώς εκτιμάται ότι οι ποσότητες του πετρελαίου που θα καταλήγουν στη Μαύρη Θάλασσα θα αυξηθούν κατά περίπου 50 εκατομμύρια τόνους με την αναβάθμιση του αγωγού CPC από το Καζακστάν (Τεγκίζ). Ταυτόχρονα η Άγκυρα εξετάζει να κάνει πολύ πιο αυστηρούς τους όρους διέλευσης των τάνκερς από το Βόσπορο, για λόγους ασφαλείας της Κωνσταντινούπολης, φτάνοντας μέχρι και στην πλήρη απαγόρευση μεταφοράς αργού.
Σε μια τέτοια περίπτωση, θα πρέπει να μεταφέρονται στη Μεσόγειο περίπου 150 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου (πέρυσι 105 εκατομμύρια) προέλευσης Ρωσίας και Καζακστάν, με παράκαμψη των Στενών, δηλαδή μέσω αγωγών. Η ποσότητα αυτή είναι ικανή να γεμίσει και τους δύο αγωγούς.
Τι κάνει η ελληνική πλευρά
Από την πλευρά της η Αθήνα, προχωρά αν και με αργούς ρυθμούς, τα συμφωνημένα. Δηλαδή από το Δεκέμβριο έχει κατατεθεί στο υπ. Περιβάλλοντος η προκαταταρκτική περιβαλλοντική μελέτη, ενώ είναι έτοιμο και το νομοσχέδιο για τις απαλλοτριώσεις στη διαδρομή του αγωγού.
Αντιδράσεις από περιβαλλοντικές οργανώσεις
Στο μεταξύ περιβαλλοντικές οργανώσεις του Ν. Έβρου αντιτίθενται πλήρως στον αγωγό, με επιχείρημα την υποβάθμιση της περιοχής. Το αντεπιχείρημα της εταιρείας του έργου είναι ότι αυτό θα καλύπτει τις πιο αυστηρές προδιαγραφές προστασίας του θαλάσσιου και του χερσαίου περιβάλλοντος. Πηγή της εταιρείας προσθέτει μάλιστα ότι σήμερα στο λιμάνι καταπλέουν εμπορικά πλοία, χωρίς κανένα έλεγχο για τη διαχείριση του έρματος, ενώ και ο Έβρος έχει προβλήματα μόλυνσης από Τουρκία και Βουλγαρία.
Γιώργος Φιντικάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου