Του Γιωργου Λιαλιου
Τη στιγμή που η πολιτεία προσπαθεί να βρει λύση στο θέμα των παράνομων χωματερών, μια δυσάρεστη εξέλιξη έρχεται να κάνει ακόμα πιο σύνθετο το τοπίο. Περίπου σε ένα μήνα από σήμερα θα κλείσει ο τελευταίος μεγάλος νόμιμος χώρος απόρριψης μπάζων στην Αττική, αφήνοντας μια «παραγωγή» 50.000 τόνων ημερησίως χωρίς διέξοδο. Οι λύσεις είναι δύο: η προώθηση της ανακύκλωσης χρησιμοποιημένων οικοδομικών υλικών με βάση το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο, που όμως καθυστερεί και η επιλογή νέων λατομείων προς αποκατάσταση.
Το μεγαλύτερο σωματείο των επιχειρηματιών που απασχολούνται με την απομάκρυνση υλικών εκσκαφών και μπάζων, το Σωματείο Χωματουργών Αττικής «Η Eνωσις», έχει το τελευταίο διάστημα αποδυθεί σε αγώνα δρόμου προκειμένου να κινητοποιήσει την πολιτεία απέναντι στο επερχόμενο αδιέξοδο. «Κανείς δεν δείχνει να έχει καταλάβει τι πρόκειται να συμβεί», εξηγούν στην «Κ» ο πρόεδρος του Σωματείου, κ. Θωμάς Πάνος και ο αντιπρόεδρος, κ. Ηλίας Βρούτσης. «Σήμερα στην Αττική παράγονται 40.000 - 50.000 τόνοι μπάζων και υλικών εκσκαφών ημερησίως. Ο μοναδικός αδειοδοτημένος χώρος απόρριψης είναι το λατομείο Ζωίτσα στο Κορωπί, στο οποίο μπάζα και χώμα χρησιμοποιούνταν για την αποκατάσταση του χώρου. Oμως, η αποκατάσταση του χώρου έχει σχεδόν ολοκληρωθεί: το λατομείο θα δέχεται μπάζα μόλις για ένα μήνα ακόμα και χώμα από εκσκαφές για ακόμα τέσσερις μήνες. Μετά, τέλος». «Εκτός από το Ζωίτσα, υπάρχει ένα ενεργό λατομείο της ΤΙΤΑΝ στη Μαλακάσα, το οποίο όμως δέχεται περιστασιακά την απόρριψη μπάζων και ο ΧΥΤΑ Φυλής, που δέχεται μικρή ποσότητα χώματος, για επίχωση των απορριμμάτων. Στην πραγματικότητα, στο Ζωίτσα καταλήγει το 30% των μπάζων, άλλο ένα 10% στη Μαλακάσα και το πολύ 5% στο ΧΥΤΑ. Τα υπόλοιπα... στα χωράφια».
Τι πρόκειται να γίνει, λοιπόν, μετά το κλείσιμο του λατομείου Ζωίτσα; Η μόνη λύση θα είναι οι «κοπάνες», όπως ονομάζεται στην αργκό των χωματουργών η παράνομη απόρριψη μπάζων. «Το πρόβλημα είναι ήδη πολύ έντονο στη Δυτική Αττική. Αντί να δώσει μια εταιρεία 20 ευρώ στο λατομείο και 70 ευρώ βενζίνη, τα ρίχνει στο πρώτο χωράφι. Με δύο «κοπάνες» έχει βγάλει το μεροκάματο του οδηγού».
Δύο είναι οι επιλογές που προσφέρει η νομοθεσία. Η μία είναι η επιλογή ενός λατομείου για αποκατάσταση. Η δεύτερη θεσπίστηκε πρόσφατα: πρόκειται για την ανακύκλωση μπάζων και υλικών εκσκαφών, που υποτίθεται ότι θα ήταν υποχρεωτική από την 1η Ιανουαρίου. Oμως, έχει «κολλήσει», καθώς δεν έχει αδειοδοτηθεί κανένα από τα 30-32 «συστήματα» (δηλαδή, ομάδες εταιρειών) που έχουν υποβάλει αίτηση στον Εθνικό Οργανισμό Διαχείρισης Συσκευασιών και Aλλων Προϊόντων (ΕΟΕΔΣΑΠ). «Φοβάμαι ότι το θέμα δεν θα έχει λυθεί σε ένα μήνα, αλλά περίπου σε τρεις, καθώς η διαδικασία αδειοδότησης δεν έχει ξεκινήσει», λέει στην «Κ» η κ. Κάτια Λαζαρίδη, πρόεδρος του ΕΟΕΔΣΑΠ και καθηγήτρια στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
Eνα από τα βασικά ζητήματα της ανακύκλωσης μπάζων είναι η εξεύρεση και η αδειοδότηση χώρων. Το σωματείο των χωματουργών έχει ιδρύσει ένα σύστημα ανακύκλωσης και έχει ζητήσει να το τοποθετήσει στο ανενεργό λατομείο Μουσαμά. «Επειδή στον χώρο μας υπάρχουν πολλοί «μεγάλοι παίκτες», φοβούμαστε ότι θα μείνουμε «στην απέξω»», λέει ο κ. Πάνος. «Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι να δημιουργηθούν συνθήκες μονοπωλίου. Αν το κόστος της ανακύκλωσης είναι μεγάλο, τότε πολύ απλά οι περισσότεροι θα πηγαίνουν μια μικροποσότητα σε ανακύκλωση, όπως ορίζει ο νόμος και τα υπόλοιπα θα τα «ξεφορτώνουν» όπου θέλουν». «Η ανακύκλωση μπάζων δεν είναι υποχρεωτικό να γίνει σε λατομεία, μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε βιομηχανική περιοχή», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του Οργανισμού Αθήνας, κ. Γιάννης Πολύζος. «Υπάρχει όντως μια δυστοκία στην αδειοδότηση της αποκατάστασης λατομείων, καθώς υπάρχουν πολλά περιβαλλοντικά ζητήματα που πρέπει να λυθούν».
http://www.kathimerini.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου